لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
پروژه حسابداری ، پروژه مالی حسابداری ، پروژه مالی ، سمینار برق ، جزوه امار ، حسابداری ، پروژه مالی رشته حسابداری ، پایان نامه حقوق ، برق ،الکترونیک و مخابرات ، پرسشنامه ، پایان نامه ، http://filenab.com/users/view.aspx?id=60135&s=2541http://filenab ، پایان نامه رشته حقوق ، تحقیق رشته کامپیوتر و IT ، نکات کنکوری شیمی ، نکات کنکور شیمی ، همکاران سیستم ، مکانیک سیالات ، مقاله ، مقاله حسابداری ، کارآموزی ، حسابداری دولتی ، تحلیل،شبیه سازی و ساخت آنتن میکرواستریپ بهینه شده با رولایه متام ، گزارش کارآموزی کامپیوتر ، احمد روستا ، ادوات فکت ، ارشد مکانیک ، اصول حسابرسی ، با چقدر پول می‌توان وارد بازار بورس شد؟ ، پاورپوینت ، بررسی برنامه پنج ساله اول مالیات در ایران (1372-1368) و مقایسه آ ، پرسشنامه شخصیتی ، پروژه رشته حسابداری ، تجزیه و تحلیل کامل و جامع معماری ، مدیریت ، مدیریت سرمایه گذاری ، عمران و نقشه کشی ، کارآموزی عمران ، گزارش کارآموزی عمران ، جزوه امار و احتمالات ، جزوه حسابداری ، سمینار برق بررسی تاثیرعملیات ذوب در خلاء بر زیر ساختار و خواص مک ، خلاقیت در کودکان بررسی نیازها و خصوصیات کودکان 4 تا 6 ساله و طرا ، کتاب مدیریت بازاریابی ، مقاله رشته حسابداری ، مقاومت مصالح ، نکات کنکوری ، نهج البلاغه ، نکات شیمی ، نحوه کار برنامه های کاربردی وب ، مقاوم سازی ، مقاله سیم کشی هوایی ، مدیریت مالی ، کارآموزی کامپیوتر ، واکاوی پارسنج های انتقال داده با فیبر نوری بر پایه مدولاسیون آشو ، مقاله رشته برق ، دانلود پاورپوینت سلول گرایی، زیر بنای تحولات در صنعت رایانه (فصل ، رشته مکانیک ، سمینار برق بررسی روش های جبران سازی فرکانسی در تقویت کننده های چ ، سمینار برق بررسی روش های مختلف کنترل موتور القایی ، سمینار برق بررسی شاخص های پایداری ولتاژ در سیستمهای قدرت ، سمینار برق بررسی طراحی ماتریس وزن دهی در تنظیم کننده های مربعی خ ، سمینار برق تشخیص چهره انسان ، سمینار برق تشخیص پالس های کد شده و فاقد کد دریافتی از خروجی I&Q ، سمینار برق روشهای مدل سازی نور و فازی سیستم با تقریب خطی و محلی ، سمینار برق طراحی بازار حراج خدمات جانبی در سیستمهای تجدید ساختار ، سمینار برق طراحی مدار مجتمع یکپارچه مبدل اندازه لکه و فتودتکتور ، سمینار برق عوامل موثر بر ناپایداری ولتاژ ، سمینار برق کنترل و هدایت موشک های خارج از جو ، ساختار اتم ، جزوه امار پارسه ، جزوه احتمال ، جزوه ، جزوه درس امار ، جزوه سیالات ، جزوه سیالات نصیر ، حاکمیت شرکتی ، حسابداری پیشرفته ، حسابداری میانه ، تحقیق کامپیوتر و IT ، تجزیه و تحلیل کامل و جامع ، تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات ، سمینار برق کنترل و تعیین موقعیت ماهواره ، کارآموزی ساختمان ، سمینار برق کنترل برداری موتور القایی دوبل استاتور ، سمینار برق مبدل ماتریسی و کاربردهای آن ، سمینار برق محفظه محافظ آنتن رادار ، سمینار برق مدلسازی هیبرید سیستم کنترل ترافیک هوایی ، سمینار برق مدیریت باتری در خودروهای برقی مختلط ، سمینار برق نهان نگاری دیجیتال ، سمینار برق کاربرد اسکادا در سیستم های تولید و انتقال ، صورت های مالی ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش صمیمیت زناشویی ، گزارش کار آموزی و کارورزی عمران ، گزارش کارآموزی عمران ، لغات تخصصی معامله گری ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع اعتیاد ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی درمان های هیپنوتراپی ، پژوهش اخلاق ، تحقیق علوم انسانی ، پرسشنامه عزت نفس ، پرسشنامه حمایت اجتماعی ، پرسشنامه خودپنداره ، پروژه ، اکسل ، برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP ، بهداشت روان ، بانک شماره موبایل ، انرژی های نو ، اعرابی ، امار و احتمالات ، اصول بازار سرمایه ، اصول طراحی بسته بندی ، استیفن رابینز ، استاندارد ، PCQ ، ارتباطات در اتومبیل ، ارزشیابی سهام عادی ، ارتباطات دیجیتال در اتومبیل ، استیفن رابینز ترجمه پارسائیان و اعرابی ، ازمایشگاه مدار ، اقتصاد ، افسر دگی و راهکار های مقابله با ان ، اموزش تصویری سی شارپ ، انتقال حرارت ، اهمال کاری ، اهمیت بودجه برای دولت ، اموزش حسابداری میانه ، اموزش سی شارپ ، اوراق تامین مالی ، بازنمایی از مهاجرت بین‌المللی سرمایه‌های انسانی ، آموزش ویدئویی برنامه نویسی سی شارپ ، ارائه‌ صورتهای‌ مالی‌ ، اتوماسیون ، اثرات منافع سیاسی ، IT ، http://cero.ir/users/view.aspx?id=329991&s=22338 ، Motor Dc ، آموزش حسابداری ، آموزش برنامه نویسی سی شارپ ، آموزش نحوه‌ ارائه‌ صورتهای‌ مالی‌ ، آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن تورب ، c ، PLC ، بررسی تاریخی هموستازی ، برنامه نویسی DNA ، بهسازی لرزه ای ، بیش فعالی و اتیسم ، ادوات FACTS ، بانک شماره ، بازاریابی ورزشی ، بررسی پمپ ها ، بررسی گسیختگی پیشرونده در قاب های فولادی مهاربندی شده بر اساس ضو ، بررسی نگرش مصرف کنندگان کشور برزیل ، بررسی مقاومت مصالح ، برق قدرتی ، پاورپوینت پیش بینی فروش ، پاورپوینت مدیریت ، پایان نامه ارشد ، پایان نامه بررسی اثر بخشی هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیسبوک د ، پارسائیان ، پایان نامه ادوات فکت ، پاورپوینت فرهنگ سازمانی ، پایان نامه بررسی آلودگی باکتریایی بستنی های مختلف در سطح شهر تهر ، پایان نامه بررسی جایگاه و نقش حقوق بشر دوستانه در اسلام و اسناد ، پایان نامه بررسی رابطه توانمند‌سازی با عملکرد کارکنان زندانها ، پایان نامه بررسی قلمرو اختیارات ولی فقیه از دیدگاه فقهای شیعه (ا ، پروپوزال ، پرسشنامه مدیریت مشارکتی ، پرسشنامه فرزند پروری ، پرسشنامه هراس اجتماعی ، پرسشنامه هیجان خواهی ، پرسشنامه رضایت زناشویی ، پرسشنامه پرخاشگری ، پرسشنامه پیش فعالی ، پرسشنامه تاب آوری ، پرسشنامه جهت گیری مذهبی ، پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت ، برق ، پرسشنامه حمایت ، پرسشنامه سرمایه روانشناختی ، پرسشنامه سنجش عوامل موفقیت بودجه بندی عملیاتی ، پرسشنامه سازگاری ، پرسشنامه سبک دلبستگی ، پرسشنامه خلاقیت ، پرسشنامه سبک های شناختی کلب ، پرسشنامه سلامت ، پایان نامه حسابداری ، پایان نامه معرفی کامل ادوات FACTS ، پایان نامه روانشناسی ، پایان نامه کاربرد سرکابل ها و مفصل ها در صنعت برق ، پایان نامه بررسی خواص الکتریکی نانولوله های کربنی زیگزاگ ، پایان نامه بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آ ، پایان نامه جبران سازی توان راکتیو با ادوات FACTS ، پایان نامه طراحی پایدار کننده های مقاوم برای سیستم های قدرت ، پایان نامه هنجاریابی آزمون افسردگی کودکان ماریاکواس ، پایان نامه مقایسه رضایت زنانشویی بین زنان شاغل و خانه دار ، پرسشنامه اتیسم ، پرسشنامه استرس ، پرسشنامه اضطراب ، پرسشنامه الپورت ، پرسشنامه اهمال کاری ، پرسشنامه اهمال کاری یا تعلل ورزی تاکمن ، پرسشنامه بیش فعالی ، پرسشنامه تاکمن ، پرسشنامه تعلل ورزی ، پرسشنامه تعهد سازمانی ، تحقیق روانشناسی ورزش ، پروژه مالی انبارداری ، تجزیه و تحلیل کامل ، پولشویی و اثرات اقتصادی آن ، تجارت الکترونیک ، تاثیر فرهنگ در بزهکاری جوانان ، تحقیق تربیت ، پوپوف ، پیش بینی فروش ، پژوهش افسردگی ، پیل سوختی ، پرسشنامه کلب ، پروژه سازه فولادی ، پروژه سازه های فولادی ، پروژه مدرسه مجازی ، پروژه مالی رشته حسابداری با موضوع بررسی اقتصادی در رابطه با راه ، پروژه بتن ، پرسشنامه وسواس ، پروژه حسابداری راه اندازی کتابفروشی ، پروژه مستند سازی ، پژوهش برنامه درسی ، پژوهش عملیاتی ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش تحلیل رفتار متقابل ( فصل دوم پایان نام ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و پرداز ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره درمان وجودی ( فصل دوم پایان نام ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره کیفیت زندگی ( فصل دوم پایان نام ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع راهبردهای مقابله ای ( فصل دوم ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال اضطراب اجتماعی ( فصل دوم پایان ، حسابداری در مدیریت ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و سن ( فصل دوم پایان نامه ) ، مبانی رفتار سازمانی ، مبانی نظری فصل دوم پایان نامه روانشناسی درباره نارسایی هیجانی ، مبانی نظری پایان نامه بخشش و انتقام ، ماشینهای الکتریکی ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی-رفتاری‌(C.B.T) ( فصل دوم ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( فصل دوم ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت زناشویی ( فصل دوم پایان نامه ) ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش روانشناسی در مورد سبک های دلبستگی ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ( فصل دوم ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازگاری زناشویی ( فصل دوم پایان نامه ) ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان ( فصل دوم پایان نامه ) ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی خودکارآمدی ( فصل دوم پایان نامه ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش شادکامی ( فصل دوم پایان نامه ) ، محسن طورانی ، مدل اقتصادی سیاسی CAFTA-DR ، مجموعه چهاردهم مقالات مدیریت مالی ، سود ، محاسبات سازه ، مستند سازی پروژه ، مقاله آشنایی با معماران جهان و آثار آنان ، صورتهای مالی ، شیمی کنکور ، طراحی موتور ، طراحی موتور Dc ، طراحی موتور دی سی ، طرح توجیهی بازیافت آلومینیوم و روی از ظروف آبمیوه طرح توجیهی باز ، سی شارپ # C ، سمینار برق مطالعه روشهای کنترلی در سیستمهای دور عملیات ، سمینار برق گشتاور گیر در موتورهای BLDC روشهای کاهش آن ، سمینار برق کاربرد نظریه ترکیب اطلاعات در تعیین روند تغییرات بازا ، سیستم انبار ، سیستم تعلیق ، سیستم قدرت ، شاتکریت ، سیالات نصیر ، سیستم راهگاهی فولادها ، سیستم راهگاهی فولادها درس ریخته گری ، سیستم های نانوالکترومکانیک (NEMS) ، شرکت برنامه نویسی ، گزارش کارآموزی ساختمان ، گزارش کارآموزی حسابداری ، سیستم های خطی ، شوراها ، علوم تربیتی ، کارآموزی حسابداری ، گزارش کار آموزی و کارورزی ، فصل دوم پایان نامه در مورد احساس تنهایی فصل دوم پایان نامه در مو ، فرهنگ سازمانی ، عنوان تحقیق: طـرح درس ، فعالیتهای علمی‌اصلاح نباتات تحقیقات در زمینة محصولات زراعی عمده ، تمرینات اصول حسابرسی ، توانایی دریافت سیگنال از حذف مشکلات نگران کننده حسابرسان ، تولید ذرت ، ثبت شرکت ، جبران سازی توان راکتیو ، تست حسابداری مالی ، تحلیل فناوری اطلاعات (IT ، تعلل ورزی ، تعیین بازار هدف ، تفسیر عکسهای هوایی ، تحقیق تاثیر دوستی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستان های ، تحقیق مقطع دکتری حقوق عمومی ، تحقیق نورمن فاستر ، تحقیق نورمن فاستر وآثار وی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :315
کل بازدید :230625
تعداد کل یاداشته ها : 4137
03/12/7
1:48 ص
مقاله روانشناسی

مقاله روانشناسی

دانلود مقاله  روانشناسی

مقاله روانشناسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50

 مقاله روانشناسی 

فصل اول : قرارداد اجتماعی

معمای زندانی

فصل دوم نظریه تصویری

عوامل پیدایش نظریه تصویری

نکات تشابه تصویر و قضیه

صورت منطقی

وضع طبیعی

هابز در تحلیلی روانشناسانه از انسان معتقد است که حرکتهایی کوچک درون انسان وجود دارند که پیش از حرکتهای ارادی انسان مانند سخن گفتن راه رفتن و دیگر حرکتهای ارادی مشابه وجود دارند، این مقدمات محدود و اولیة حرکت در درون بدن آدمی، قبل از آنکه در عمل راه رفتن، سخن گفتن، زدن و دیگر اعمال مشهود آشکار شوند، عموماً کوشش خوانده می‌شوند.»[1] اگر این کوشش معطوف به چیزی است که محرک آن می‌باشد خواهش یا میل خوانده می‌شود و وقتی در جهت گریز از چیزی باشد بیزاری هابز در ادامه شرح می‌دهد که عشق و نفرت ناشی از همین میلی یا بیزاری می باشد همچنین امید و بیم نیز اسامی دیگر می باشد که میل و بیزاری به آنها معنا می‌بخشد. بر اساس همین نظر، هابز خوب و بد را نیز بر مبنای میلی تعریف می‌کند. اگر انسان چیزی را خوب می‌داند به معنی آنست که به آن میلی دارد و در صورتی که آن را بد نیامد، به این معناست که بدان میلی زاده، یا به عبارت دیگر از آن بیزار است. با این وصف می‌توان گفت هابز مدعی است که ارزشهایی مثل خوب و بد ذهنی و نسبی می باشند و دیگر نمی‌توان گفت صفت خوبی که ما به چیزی نسبت می‌دهیم در ذات آن چیز است. «بنابراین، اختلاف نظر درباره ارزشها، همان اختلاف نظر درباره سلیقه‌هاست. [و] البته می‌توان انتظار داشت که مردم درباره اینکه برخی چیزها به نظرشان خوب و برخی چیزها بر آید با هم اختلاف عقیده داشته باشند.»[2] این اختلاف تا حدی است که چیزی که برای فردی کاملاً خوب به نظر می‌رسد توسط دیگری به تعریف شود.

بیان این مقدمه به درک بهتر وضع طبیعی تبیین شده بوسیله هابز کمک می‌کند. هابز در فصلی از لویاتان که در باب وضع طبیعی آدمیان و سعادت یا تیره روزی آنها در آن وضع نگاشته است بحث خود را با برابری آغاز می‌کند. او می‌گوید آدمیان بر حکم طبیعت در تواناییهای بدل و ذهنی با هم برابرند. معنای گفته او این نیست که واقعاً همه به یک اندازه از نیروی بدنی و ذهنی برخوردارند، بلکه می‌خواهد بگوید روی هم رفته کاستیهای آدمی از یک وجه با دیگر خصوصیاتش جبران می‌شود. کسانی که از نظر قوای جسمی ضعیف‌تر هستند به کمک دسیسه و نیرنگ می‌توانند بر قوی‌ترها فائق شوند و تجربه همه انسانها را در کارهایشان برای چاره‌اندیشی و تدبیر کمک می‌کند.

این برابری انسانها بخاطر وجود خصلتهای خودخواهانه و انگیزه‌های انسانها در نهایت به وضعی غیرقابل تحمل منجر می‌شود. هابز معتقد است: «از همین برابری آدمیان در توانایی، برابری در امید و انتظار برای دستیابی به اهداف ناشی می‌شود. و بنابراین اگر دو کس خواهان چیز واحدی باشند که نتوانند هر دو از آن بهره‌مند شوند، دشمن یکدیگر می گردند و در راه دستیابی به هدف خویش (که اصولاً صیانت ذات و گاه نیز صرفاً کسب لذت است) می‌کوشند تا یکدیگر را از میان بردارند یا منقاد خویش سازند.[3]

در این وضع معقول‌ترین کاری که هر کسی می تواند بکند آنست که برای گریز از ترس و تامین امنیت خود از دیگران پیش بگیرد، یعنی هر کس باید از طریق زور یا تزویر بر همه آدمیان تا آنجا که می‌تواند سلطه و سروری» بیابد، تا وقتی که هیچ قدرتی برای به خط انداختن او وجود نداشته باشد. از نظر هابز انسانها برای حفظ و حیات از خود مجاز به این کار می‌باشند. زیرا همانگونه که در گفته شرهابز یک اصل محوری در فلسفه اخلاق خود ارائه می‌دهد و آن اصل که «حق طبیعی» می‌باشد توضیح دهنده رفتار آدمیان در وضع طبیعی می‌باشد. حق طبیعی انسان را به حفظ خود و پیروی از خواهشهای هدایت می‌کند.

وقتی انسانها در پی صیانت از خویش و پیروی از امیال و خواهشهای خود هستند این امر به رقابت و ترس از دیگران می‌انجامد، همچنین چون قدرتی در کار نیست که آنها را در حال ترس و احترام کامل  نیست به هم نگه دارد از مصاحبت و معاشرت با هم ناراحت می‌باشند. این شرایط به ادعای هابز به خاطر این پیش می‌آید که هر کس می‌خواهد دوستش برای او همان ارج و قدری را قائل شود که خود او بر خود می‌نهد و اگر ببینید او را خوار می‌شمرند می‌رنجد و در صدد انتقام بر می‌آید.

هابز معتقدات که سه علت اصلی در نهادان نها برای کشمکش و منازعه وجود دارد. این سه علت رقابت، ترس و طب عزت و افتخار می‌باشد. رقابت برای کسب سود بیشتر می‌باشد، ترس برای کسب امنیت بوجود می‌آید و طلب افتخار موجب تعدی به دیگران می‌گردد. از اینجاست که وی نتیجه می‌گیرد که تا زمانی که ما آدمیان بدون قدرتی عمومی به سر برند که همگان را در حال ترس نگه دارد، در وضعی قرار دادند که جنگ خوانده می‌شود؛ و چنین جنگی جنگ همه بر ضد همه است.[4]

البته این جنگ همان نبرد یا فعل جنگیدن نمی‌باشد بلکه طولی از زمان است که در آن اراده و ستیز کردن و نبرد نمایان می‌باشد و بوی جنگ به مشام می‌رسد. در این وضع طبیعی جنگ هر فردی برای تامین امنیت متکی توانایی و دانایی خودش می‌باشد و در این حالت جایی برای کار و کوشش وجود ندارد زیرا ثمره‌کار نامعلوم است. در نتیجه هیچ گونه صنعت و دانشی شکل نمی‌گیرد و از همه بدتر زندگی آدمی در انزوا ، مسکینانه، زشت، در فشار و کوتاه می‌باشد. از نتیجه‌گیری هابز چنین نمایان است که دستیابی به صلح و تمدن تنها از راه برپاداشتن جامعه و بنا نهادن قدرتی عمومی امکان پذیر است، اما نمی‌توان تا قبل از رسیدن به این وضع انسانها را بخاطر اعمالشان سرزنش کرد.

کاپلتون می‌گوید: «هابز وضع طبیعی جنگ را از پژوهش در نهاد آدمی [امیال و] و انفعالهایش استنتاج می‌کند، اگر کسی به اعتبار عینی[5] این استنتاج شک آورد، همین بس که حتی در وضع یک جامعة سازمان یافته چه می‌گذرد هر کس چون به سفر می رود با خود سلاح بر می دارد؛ در خانه‌اش را شبها به کلون می بندد؛ اشیاء گرانهایش را در جای امن می‌گذرد و این حال به روشنی می‌نماید که او درباره همنوعانش چگونه می‌اندیشد.[6]

ولی نباید انسانها را بر خاطر سرشت و نهادشان سرزنش کرد. خواهش‌ها و دیگر هیجانات و امیال انسان به خود گناه نیستند، پس اعمالی که از آن امیال و هیجانات ناشی می‌شوند تا وقتی که آدمیان بر ضد آن قانونی وضع نکرده‌اند گناه نمی‌باشد.

تا وقتی چنین قوانینی وضع نشده‌اند آدمیان نمی‌توانند آنها را بشناسند، و همچنین تا وقتی آدمیان در مورد شخصی که باید قانون وضع کند به توافق نرسیده باشند، هیچ قانونی نمی‌تواند.[7]

این عبارت نشان می‌دهد که در نظریه هابز در وضع طبیعی هیچ گونه ملاک مشخص و معین و ثابتی وجود ندارد که ارزشها و امور اخلاقی با آن سنجیده شوند به قول خود هابز «در این هیچ چیز نمی‌تواند ناعادلانه باشد. مفهوم حق و ناحق و عدالت و بی‌عدالتی در آن وضع معنایی ندارد. وقتی قدرت عمومی در کار نباشد، قانونی هم وجود ندارد و وقتی قانونی وجود نداشته باشد عدالتی متصور نیست. در چنگ نیرومندی و خدعه‌گری دو فضیلت اسامی هستند و عدالت و بی‌عدالتی از زمرة قوای بدنی یا فکری آدمی به شمار نمی‌روند و گر نه می‌بایست همچون حواس و امیال آدمی در هر انسانی حتی اگر وی تنها انسان روی زمین بوده باشد یافت می‌شد. [ عدالت و بی عدالتی] صفات آدمیان هستند که در جامعه زندگی می‌کنند، نه آدمیان تنها و منزوی.[8]

تا اینجا نظرات هابز در باب وضع طبیعی آدمیان و اینکه چگونه این وضع به خشونت و جنگ همه علیه همه می‌انجامد، میان شد، مسئله‌ ایست اینک مطرح می باشد آنست که اساساً آیا چنین وضعی هیچگاه به لحاظ تاریخی وجود داشته است. برخی از منتفذان هابز این اشکال را به نظریه او وارد کرده‌اند که وضع طبیعی جنگ و نتایج آن یعنی ایجاد یک حکومت بر پایه قرارداد هیچ وقت بوقوع زیر پیوسته است.

هابز در لویاتان شرح می‌دهد که منظور او از این وضعیت طبیعی جنگی آن نیست که این وضع به شکل عمومی واقعاً موجود بوده است البته به زعم وی این حالت در بسیاری جاها از جمله در امریکا یک واقعیت تاریخی بوده‌ است. با این همه منظور وی از طرح این وضعیت اشاره به این موضوع به شکل وضعی سلبی می‌باشد، به این ترتیب که در صورت عدم وجود حکومت این وضع اجتناب ناپذیر می‌نماید. این نکته در مورد انسانهای متمدن نیز به این شکل می‌تواند معنا شود که اگر این گونه استنتاج بر اساس امیال و حالات نفسانی را دریابند کاری هایی در جهت حفظ مصلحت و منفعت خود انجام دهند که به چنین وضعی گرفتار نشوند.[9]

این واقعیت که مردم هیچ گاه در وضع طبیعی نبودن‌اند- البته اگر آن را واقعیت فرض کنیم- نمی‌تواند اعتبار این عقیده هابز را که زندگی بشر بدون وجود یک قدرت حاکم «تنها ، مسکنت بار، دو منشاء و کوتاه» خواهد بود زایل کند، ولی اگر این موضوع حقیقت داشته باشد که بشر در زمانی در چنین وضعی بر سر برده است فقط می تواند به عنوان یک دلیل اضافی، نظر هابز را بیشتر تأئید کند، در حالی که ، در واقع، در این مورد به شواهد [تاریخی] نیازی نیست». [10]

جونز معتقد است در شیوه تفکر هابز در این باره که زندگی بدون وجود حاکمی مقتدر، تیره و نکتب‌بار است بر هیچ گواه تاریخی احتیاجی نیست. زیرا همه شواهد حکایت از آن دارد که هر چه در یک جامعه حاکم ضعیف‌تر گردد تیره روزی بیشتری دچار اتباع او می‌شود و هابز این موضوع را اساس منطق خود قرار داده و استدلال نموده که در شرایطی که هیچ قدرت حاکمه‌ای نباشد، زندگی حقیقتاً مصیبت‌بار خواهد بود.[11]

امالین زندگی نخست و دردآور ادامه ندارد  و انسانها باز هم به حکم طبع خود از آن بیرون می‌آیند. توصیف انسان هابزی از این پس کامل می‌شود زیرا تا به حال فقط به خبرهای عاطفی و امیال و مسائل مربوط به حقوق طبیعی آدمیان پرداخته شد، اما انسان در نظر هابز دارای وجه دیگری نیز می باشد و آن عقل و خرد می‌باشد. انسانها بوسیله این ابزار که در نهاد آنها وجود دارد زندگی را برای خود آسانتر می کنند. هابز می‌گوید:

«حالات نفسانی و امیالی که آدمیان را به صلح متمایل می سازند [یکی] ترس از مرگ، [دیگری] طلب لوازم زندگی راحت [و سوم] امید به این است که از طریق کار و کوشش خود آن لوازم را بدست آورند. و عقل اصولی مناسب برای صلح پیشنهاد می‌کند که آدمیان می توانند بر اساس آنها به توافق برسند.»[12]

این اصول قوانین طبیعی هستند. که بنا بر تعریف هابز حکمی کلی است که بوسیله عقل کشف می‌شود و انسان را از انجام کاری که مخرب زندگی اوست و یا زندگی او را به خطر می اندازد باز می‌دارد. به عبارت دیگر انسانها تنها در پی کسب لذت و خواهشهای خود به صورت کور نیستند بلکه در نهاد آنها میل به صیانت نفس بصورتی عقلانی وجود دارد و قوانینی که هابز به عنوان قوانین طبیعی بیان می کند شرایط و قواعد این صیانت نفس عقلانی را تبیین می‌نماید. قوانین طبیعی علاوه بر آنکه انسانها را به سوی تشکیل دولت و حکومت هدایت می‌کند شرایط تاسیس جامعه و حکومتی استوار را نیز برای ایشان معین می‌کند. هابز در عناصر قانون می گوید: «خلاصه «قوانین طبیعی» عبارت است از منع و نهی ما از این که داور خویش باشیم»[13]

انسانها چگونه با بهره‌گیری از این قوانین از وضع طبیعی جنگ همه علیه همه بیرون می آیند. هابز می‌گوید: اولین و بنیادی‌ترین قانون طبیعت، در جستجوی صلح بودن و حفظ آن است. چون مهمترین خطری که جان انسانها را تهدید می‌کند ادامه یافتن وضعیت جنگ می‌باشد. با وجود آنکه هر کس تا آنجا که برای دست یافتن به صلح امیدوار است باید برای آن بکوشد ولی وقتی نتواند به صلح دست یابد آنگاه می‌تواند از همه وسایل و امکانات برای جنگ بهره برد» پس قانون اول طبیعی مشروط به جزء دومی است که هنوز دستیابی به صلح را امکان پذیر  نمی‌کند زیرا ممکن است عده‌ای آنرا نقض کنند و انسانها هنوز دارای حقوقی مطلق هستند که حاضر به چشم پوشی از آن نیستند.

هابز از قانون اول طبیعت قانون دیگری را استنتاج می کند، این قانون می‌گوید: «هر کس باید به اندازه دیگران مایل باشد که برای حفظ صلح و حراست از خویشتن، حق مطلق خود نسبت به همه چیز را وانهد و به همان میزان از حق برخورداری از آزادی بر ای خود بر ضد دیگران خرسند باشد که خود به دیگران بر ضد خویش روا می دارد.[14]

اجرای قانون دوم شرایط را مهیا می‌کند تا انسانها از وضع طبیعی بیرون آیند و استقرار جامعه مدنی در این شرایط امکان پذیر می‌شود. عنصر اصلی این عمل انعقاد یک قرار داد می‌باشد که در آن افراد از حقوق خود چشم پوشی می‌کنند و حقوق خود را به قدرت حاکم واگذار می کند.

 

 


 

 

دانلود مقاله  روانشناسی