پایان نامه سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون
پایان نامه سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون |
![]() |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 91 |
پایان نامه سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون
شروع نقاشی ایران را می توان در نقاشیهای دیواری ادوار پیش ازتاریخ بویژه دوران پارتیان و ساسانیان جستجو کرد. هنر پارتیان و ساسانیان در ادامه با نقوش کتابهای مانویان پیوند می خورد و این نقاشیها در دوران بعدی, مینیاتور ایران را تشکیل می دهند.
تفکر و اندیشه عرفانی واسلامی ازطریق نفوذ در ادبیات به نقاشی نیز وارد می شود, این اندیشه ها ازدیرباز در ایران باستان ریشه داشته است. استفاده از نمادها و سمبل ها و پرهیز از هر نوع طبیعت گرایی تلاشی بوده است برای ساختن دنیای خیالی و مثالی و نمایشی از اندیشه های الهی.
رساله حاضر پژوهشی است درباره نگرش هنرمندان قرون هفتم تا دهم هجری وتاثیر اندیشه های آنان درتصویر انسان و طبیعت در نقاشیهای مینیاتور.
البته عوامل دیگری از جمله نظام حاکم و عوامل محیطی نیز تاثیری در نحوه ترسیم این نقاشیها داشته است.
در این پژوهش سعی شده است ارتباط بین عرفان و مذهب وتاثیر آن بر روی هنر, ایجادهنر دینی و نگرش عارفانه هنرمندان نگارگر وتاثیر این نگرش بر روی انسان و طبیعت و نحوه ارتباطی که بین این دو درتصاویر برقرار شده است مورد بررسی قرار بگیرد.
فهرست مطالب
پیشگفتار 4
چکیده 6
مقدمه 7
جهان آگاهی 12
عالم خیال و مفهوم فضا در نگارگری ایرانی 15
نگرش به انسان و طبیعت در نگارگری ایرانی 21
نگارگری ایران میراث گذشتگان 31
مکاتب عباسی و سلجوقی 33
مکتب مغول 38
مکاتب شیراز ، جلایری و تیموری 44
مکتب هرات 47
مینیاتور ایران در دوران صفویه 50
تعامل و تجلی مذهب و عرفان در پیکره انسان 55
هنر دینی 60
سیر تصوف در ادبیات و هنر ایران 63
سیر عرفان در ادبیات ایران : 68
هم زیستی عرفان و تصوف در نگارگری و سخنوری 73
نگارگری ایرانی 81
هنر نگارگری قرون هفتم و هشتم هجری 82
نتیجه 85
فهرست منابع و مآخذ 89